چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
بانوان طلبه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه رشته‌های آموزشی خواهران باید دارای کارآمدی و متناسب با طلبه خواهر باشد، گفت: حوزه علمیه‎ خواهران در مقابل تهاجم فرهنگی یک پدافند غیر عامل است، که هر چه قدر موفق عمل کند سد قوی‌تری در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان در جامعه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، خانم هاشمی مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه و مسئولان ادارات دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان با حضور در مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) با حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر حفظ سنت‌های اصیل حوزوی و توجه بر روش‌های نوین آموزشی اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران برای حل مشکلات و معضلات کشور و مشکلات تربیتی مستقلا و نیز با واسطه اثرگذار است، معتقدم حوزه علمیه‎ خواهران در مقابل تهاجم فرهنگی یک پدافند غیر عامل است که هر چه قدر موفق عمل کند سد قوی‌تری در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان در جامعه است.

رئیس مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه اگر طلاب خواهر در حوزه‌ی علمیه درست تربیت شوند، همانند چراغ فروزان می‌درخشند، گفت: سیاست اول این باشد که هر کدام از خواهران در خانواده‌های خود چراغی فروزان و الگو باشند، چرا که بهترین تبلیغ، الگوی عملی است.

استاد حوزه علمیه خراسان بحث الگو بودن طلاب خواهر را مهم دانست و با استناد به روایتی از معصوم «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِأَعْمَالِکُمْ، وَ لَا تَکُونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکُمْ» گفت: مردم را با عملتان دعوت کنید، چرا که این کار موجب می‌شود خواهران طلبه محبوب‌ترین، دوست داشتنی‌ترین و خوش‎نام‎‌ترین باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: مردم باید بدانند حوزه علمیه‌ی خواهران مرکز آموزشی است که آسیب‌هایی کمتری از دانشگاه دارد و اگر فرزندانشان اینجا بیایند، علاوه بر فراگیری علم، معنویت و موفقیت را در عرصه ی زندگی کسب می‌کنند.

وی در ادامه گفت: باید بررسی کرد تا خوش‎نامی متقابل در حوزه علمیه (چه خواهران و چه برادران) حاصل شود، به نحوی که خانم‌ها سعی کنند بهترین زن باشند و آقایان هم تلاش کنند که مهربان‎ترین مرد باشند تا انتظارات متقابل پایین بیاید و اگر خانم‌ها «مطالبه‌گر» بار بیایند نه «متواضع» و آقایان «بی‌‎رحم و مطالبه‌گر» بار بیایند نه «مهربان‎ترین» منشاء مشکلات خواهد شد؛ البته راه حل این است انتظارات را پایین بیاوریم، لذا باید بررسی کرد تا این مسئله سرمایه حوزه علمیه خواهران شود و در نتیجه با این کار ناخودگاه زیرساخت خیلی از مصوبات هم فراهم می‌شود.

رشته‌های آموزشی خواهران باید کارآمد باشد

استاد مباحث تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: ما در کتاب «الگوی جامع تربیت طلاب» آوردیم که اگر «جامعیت» باشد طلبه موفق خواهد بود و این جامعیت هم بخش آموزش و بخش تهذیب و اخلاق را دربر می‌گیرد، لذا بخش آموزشی صرف بدون بخش فرهنگی ضربه می‌خورد و اگر بخش اخلاقی و فرهنگی موفق باشد بخش آموزشی هم مفید خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید به‌دنبال حل مشکلات جامعه باشیم و به خدای متعال از «علم لاینفع» پناه ببریم، لذا رشته‌های آموزشی خواهران باید دارای کارآمدی و متناسب با طلبه‌ی خواهر باشد. پس اگر خواهران در رشته‌های تربیتی عالمانه صاحب نظر باشند در بحث‌های مشاوره‎ای، در بحث کیان خانواده بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. معتقدم ترکیب «تشکیل خانواده»، «خانواده موفق» و «علم» باعث خروجی‌های کارآمد می‌شود چراکه از نظر تربیتی «علم» به «تربیت» کمک می‌کند.

استاد نظافت در پایان سخنان خود توصیه کرد: اگر طلاب خواهر تکنیک‌های «تندخوانی»، «صرفه‌جویی در وقت» و «تکنیک‌های برنامه ریزی» را یاد بگیرند، می‌توانند بهترین همسر و بهترین مادر باشند و هم در درس‌هایشان موفق عمل کنند، بنابراین شما شعارتان را این قرار بدهید: «المؤمنُ قلیلُ المؤونةِ، کثیر المَعونةِ» مومن با هزینه کم، کمک‌های فراوان به جامعه می‌کند.

در پایان این دیدار مسئولان ادارات دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان از کلان پروژه مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) به عنوان جامع‌ترین پردیس تربیتی جهان تشیع بازدید کردند و از جزئیات این پروژه بزرگ مردمی و جهادی مطلع شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha